Efectul Pinguinului de la Google

Pinguinul Googlecare e o actualizare si nu o penalizare, da dureri de cap multora din .com dar si din .ro. O sa ma refer doar la ce tine de .ro. Evident, toata lumea cunoscatoare sare “spamerii sint pedepsiti”. Partial adevarat ptr ca actualizarea nu mai tine cont de unii factori SEO dar a reevaluat sau scos in evidenta si pe altii. Ceea ce inseamna ca acest “neprevazut” (numit actualizare) a lasat in offside site-uri care au devenit “victime colaterale”.

Pentru unii “cunoscatori”, efectul unui update inseamna ca ai facut lucrurile gresit, deci poti fi tras pe roata. Ptr cei din domeniu, update-ul inseamna o modificare dupa care trebuie sa te adaptezi, o noua regula. Deci regulile jocului au fost modificate, trebuie sa jucam in actualele reguli. Si nu, SEO n-a murit.. se transforma continuu. Doar cei care nu stiu ce inseamnaSEO mor (de ciuda). De fapt, se inmultesc.

Actualizarea are cam acelasi efect pe care Florida si Jagger le-au avut la timpul lor. Si atunci oamenii s-au speritat, multe sinucideri in masa, carcotasi oportunisti pe la colturi – lumea a supravietuit si a mers mai departe. Nimic nou sub soare.

Acum, Pinguinul Google loveste in niste factori pe care SEO se baza sau de care oamenii vorbeau dar nu erau dovezi concrete in privinta lor. Factorii identificati ca fiind modificati ar fi urmatorii:

Onpage

– Thin content care a dat batai de cap la multi oameni. Face parte din actualizarea Panda, dar acum a fost pastrat si chiar imbunatatit/inrautatit, dupa caz.
Agregatoarele, site-uri/pagini interne ce genereaza duplicate content, site-uri afiliate care s-au limitat la a importa un feed al unui magazin online, site-uri ce folosesc aceleasi template-uri/teme de design, site-uri care nu ofera indeajuns de multa informatie ptr a tine un fan vizitator pe site. Cel putin astea ar fi cateva motivele onpage care se pot aplica in .ro

Alte motive tin de greseli gramaticale in continut, greseli ortografice, continut vag generat pentru a urca la cautari specifice (toata lumea stie ca advetorialele trebuie sa aiba 300 de caractere). Uimitor, tag-urile au ramas relevante.. Google n-a observat spamul prin tag-uri (facut cu succes de bloggeri de va(r)za romani sau de catre ziare prestigioase).

– vocabularul folosit si nivelul de scriere a continutului a devenit un criteriu de a diferentia site-urile in functie de nise, tipul de vizitator caruia i se adreseaza.

Desi moda e ca 140 de caractere sa exprime cat mai mult, cand vine vorba de text scris e util sa va exprimati cat mai util oamenilor care va citesc. Bloggingul (dar nu numai) in .ro e taman invers: posturi multe cu 3 fraze.

– structura utila oamenilor si mai putin motoarelor de cautare. Mai mult ca oricand structura unui site e importanta, mai ales ca pana acum paginile duplicate erau oarecum tolerate. Paginatiile, categoriile inutile, filtrele, rezultatele la cautarile proprii sint elemente ale unei structuri ce pot face Pinguinul sa se enerveze.

Nu ma hazardez sa insir mai multi factori, nici astia nu sint clari din moment ce rezultatele la cautari scot in evidenta site-uri care au astfel de probleme. Totusi teoria spune ca e bine sa va imbunatatiti partea onpage. Chiar si asa e posibil sa cadeti la cautari din cauza offpage-ului.

Offpage

Desi ceva mai simplu, offpage-ul se rezuma in special la ceea ce tine de link building. Sint cateva teorii neconfirmate cum ca Google ar fi “dat” in cei care nu fac PPC si sint pe locul 1 la cautari cu volum. Nimic confirmat, Google obisnuieste sa dezvolte speculatiile prin lipsa de informatii clare despre ceea ce face. Deci ne rezumam la link building.

Daca pana acum link-urile din: directoare web, directoare de articole, pagini sitewide, retele de linking, footer, blogroll, semnaturi si profile de forumuri, comentarii pe bloguri mergeau, acum toate acestea tind sa nu mai mearga. Asta e varianta generalista.

Varianta concreta e ca link-urile din site-uri de slaba calitate, din zone ale site-urilor unde se presupune ca se vand link-uri, din surse nerelevante, cu acelasi anchor text, de pe acelasi IP devin periculoase. Pana acum erau doar inutile. Acum aceste link-uri te trag in jos.

Cateva link building footprints de care trebuie sa tineti cont atunci cand analizati backlink-urile:

Paginile/domeniile cu PageRank predominant slab dau cele mai multe link-uri catre site. Atat PR-ul domeniilor cat si a paginilor trebuie sa fie pe cat posibil mare. Practica e fix invers, asta ptr ca nu sint bani ptr a cumpara link-uri de calitate sau se ajunge greu la ele.

 

Tipul surselor de linking sint predominant aceleasi, dar si de slaba calitate. Advetorialele pe bloguri mergeau pana acum in .ro, acum ele nu mai sint indeajuns. Trebuie diversificata sursa de link-uri ptr a dilua din intentia artificiala de a genera link-uri. In plus, advertorialele in .ro apar toate in aceeasi zi, au cam acelasi continut slab si putin, si trimit link-uri catre aceleasi pagini, cu aceleasi anchor texte. Cred ca e destul de evident.

 

Tot aici voi adauga si folosirea excesiva a aceluiasi anchor text. E clar, cuvintele cheie cu volum mare sint targetul principal ptr destui. Google spune ca anchor textele trebuie sa vina natural, diversificat. Altfel e clar ca incercati sa “masluiti rezultatele”.

La fel de importanta s-ar parea ca devine pozitia link-ului in site. Pana acum era important sa ai link-uri din continut, acum trebuie sa fii atent sa nu abuzezi prea mult de lucrul asta… diversificarea e modul prin care “naturaletea poate fi imitata”.

 

Link-urile din profile, semnaturi pe forumuri si comentarii pe bloguri, liste de link-uri, link-uri in teme WordPress, link-uri cumparate in retele… sint atent analizate. Procentele predominante determina penalizarea ptr abuz.

Parerea mea e ca ptr .ro un alt factor offpage important e TLD-ul si tara in care e gazduit hostul.

 

Foarte rar exista motive ptr care un link de pe .com ar da link catre unul de pe .ro. Abuzand de link-urile de pe .com va puteti atrage penalizari destul de greu de identificat. La fel si in cazul IP-urilor, doar ca mai mult conteaza daca link-urile vin de pe aceleasi IP-uri, nu neaparat faptul ca ele sint de din aceeasi tara.

Daca un site are TLD.com si e pe un IP din US dar are continu in romana si se adreseaza romanilor, atunci n-ar trebui sa fie considerat un abuz sau ceva artificial.

Astea sint cateva sfaturi, ele sint valabile generalizat.. in functie de site si de ceea ce ati facut la/cu el lucrurile difera. Evident, mai e cazul in care Google pur si simplu penalizeaza site-urile, isi cere scuze si apoi lasa acele site-uri penalizate pana la urmatoarea modificare de algoritm. Asta e unul din motive ptr care prestatorii de servicii SEO/SEM nu pot oferi garantii SEO.